Good to be back

3 november 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven en inmiddels ben ik al 7 weken weg uit ons kleine landje. Alles gaat zo snel en tegelijkertijd zie, doe en leer ik elke dag weer nieuwe dingen. Het is gek hoe zo'n realtief gezien "korte" tijd al zo lang kan aanvoelen. In de afgelopen weken heb ik ontzettend veel en verschillende dingen meegemaakt, nieuwe mensen ontmoet en (gelukkig ook) vrienden gemaakt. De laatste (en eerste) keer dat ik schreef, was toen ik net klaar was met mijn tour door Schotland en mij in Edinburgh bevond. 6 weken later en ik bevind mij weer op dezelfde plek en heb inmiddels nog meer verhalen om te vertellen. In plaats van een hostel verblijf ik nu in een residentiewoning en heb ik mijn eigen kamer (en badkamer!) met gedeelde keuken en woonkamer. Ik ben inmiddels net klaar met de derde week van de cursus Engels die ik momenteel aan het volgen ben in Edinburgh. Waarom volg ik deze cursus eigenlijk? Tja, dat is de vraag die ik de afgelopen weken keer op keer heb moeten beantwoorden. Waarom volg ik een cursus Engels als het niet nodig is en ik mij duidelijk makkelijk red in deze taal? Wat ik meestal antwoord is dat ik het voor mijzelf doe, naast de logische verklaring om mijn Engels verder te verbeteren (wat ook waar is). Ik zeg vaak dat ik dit doe om ook de "student experience" mee te maken tijdens dit jaar. Want naast reizen en werken, leek het mij ook wel zo "leuk" of in ieder geval leerzaam om ook als student een tijdje door dit jaar te gaan. En ik moet zeggen: tot nu toe bevalt het student zijn mij erg goed. Ik kan nu zeggen dat ik officieel in Edinburgh woon (ook al is het maar voor een tijdje) iets waar ik maandenlang, misschien zelfs jarenlang al van heb gedroomd. Het voelde direct goed toen ik weer terugkwam in Edinburgh, een vertrouwd gevoel. "Good to be back " is de titel van dit stuk, maar zo voelt het ook echt. Weer die bevestiging dat ik een juiste keuze heb gemaakt door naar dit land te gaan.

Nadat ik klaar was met mijn tour en eerste week in Schotland heb ik veel dingen beleefd en ik zal proberen dat een beetje samen te vatten.
Ik ben een aantal dagen nog in Edinburgh gebleven na het einde van mijn tour en ben daarna mijn reis gaan vervolgen in Engeland, met als begin een paar dagen in York rond te brengen. Prachtige stad, relatief klein met een rijke historie en cultuur! Elke dag een beetje rondlopen in de stad en elke keer kwam ik wel weer iets leuks tegen. Compleet anders weer in vergelijking met een tour met druk schema, ik hoefde nu niks te doen en die rust was ook even fijn. Een ijsje etend in de zon met een boek in de hand en de ruïne van St Mary's Abbey op de achtergrond, dat was een beetje hoe ik de dag doorkwam daar. Nadat ik in York een paar dagen geweest was, ging ik mijn reis vervolgen naar Lincoln. Ik zou daar een paar dagen bij een vriend van een vriend verblijven en eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik kon verwachten. Hoewel ik hem niet van tevoren kende, klikte het goed tussen ons en heb ik een gezellige week gehad met hem en zijn familie, ook gezellig ziek geweest voor een paar dagen, maar ook dat viel te verwachten.

Die week daarop ben ik dus bij vrienden in Cambridgeshire verbleven en heb ik vrij veel gedaan. Het was gelijk al echt superfijn voor het allereerst hier mijn eigen kamer te hebben en voor het eerst sinds een week weer in een bed te slapen, je merkt toch wel dat je zulke dingen als snel voor lief neemt. Ik heb die week veel dingen gedaan, alleen, maar ook met hen. Zo hebben zij mij op mijn eerste echte dag daar naar Cambridge
genomen en zijn wij wezen "punting" meer typical Cambridge kan je het niet hebben. Leuke en gezellige ervaring en ook gewoon een supermooi stad. Later ben ik nog twee keer alleen naar Cambridge gegaan en zo'n beetje de hele stad gezien. Ook ben ik een dag alleen naar London gegaan. Ik was hier nog nooit geweest en om in je eentje in zo'n grote stad te zijn was natuurlijk best spannend, maar vooral erg leuk. Veel tijd in musea doorgebracht en natuurlijk ben ik even langs de meeste toeristische gebouwen en attracties gelopen.
Mooie stad, maar vooral een grote stad. Mijn voorkeur gaat zeker uit naar Edinburgh als ik zou moeten kiezen. London is zó groot en zó toerischtisch, ik vrees dat ik mij daar altijd wel iets van een toerist zou voelen, iets wat ik totaal niet heb in Edinburgh (voor als mijn voorkeur nog niet duidelijk was). Al met al heb ik een leuke tijd gehad in Engeland, veel gezien en veel nieuwe mensen ontmoet.

Daarna was het dan weer tijd om terug te gaan naar mijn geliefde Schotland en Edinburgh om daar dan met mijn taalcursus te beginnen. Inmiddels heb ik er dus al bijna 3 weken op zitten en tot nu toe erg naar mijn zin! Het leukste hier zijn alle mensen die je ontmoet en nieuwe vrienden die je maakt. Het is voor het eerst dat ik voor een langere tijd op één plek blijf en merk dat het wel heel fijn is om weer eens een vaste groep mensen te hebben met wie je optrekt. Er zijn zoveel verschillende mensen hier van echt over de hele wereld! Ik had verwacht dat je hoogstens een paar verschillende nationaliteiten zou hebben, maar integendeel! Inmiddels heb ik vrienden uit Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Saudi-Arabië, Oman, China, Japan, Brazilië, Chili en ga zo maar door! Ontzettend leuk en interessant om zoveel verschillende mensen uit verschillende culturen te ontmoeten, zoiets zou ik nooit meemaken als ik niet deze cursus zou doen, dus zeker een groot pluspunt!

Ook het leven hier is weer totaal verschillend in vergelijking met hoe mijn dagen hiervoor eruit zagen. Voor het eerst heb ik weer een beetje structuur en weet ik wat ik elke week kan verwachten. Dit gaat natuurlijk over iets meer dan twee weken weer veranderen, maar dat vind ik niet erg, ik ben juist weer benieuwd wat ik hierna weer allemaal ga meemaken! Ik hoop veel leuks, maar voor nu geniet ik nog even van mijn tijd in Edinburgh!

1. Dad:
    4 november 2017
    Home is not a place .. it's a feeling
  2. Suze de Groot:
    4 november 2017
    Exactly.. home is where the heart is 💜
  3. Noor:
    3 december 2017
    But my heart is wild and free...