The beginning of my journey

23 september 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

One week in and where to begin...!!

Inmiddels bevind ik mij nu net iets meer dan een week in Schotland.
9 dagen pas achter de rug en nu al zoveel gezien, zoveel gedaan en zoveel mensen ontmoet!

Vorige week vrijdag ben ik dus aangekomen in Edinburgh en na een hectische zoektocht naar m'n hostel door de regen, kon ik dan eindelijk de stad gaan verkennen, iets wat ik al honderden keren in mijn hoofd had gedaan.
Het is dan zo onwerkelijk om te beseffen dat ik er echt ben en daarmee officieel ben begonnen aan m'n tussenjaar.
Na die vrijdag de stad een beetje verkend te hebben, mocht ik zaterdagochtend lekker vroeg opstaan om gelijk te beginnen aan de 7-day tour die ik geboekt had.
Eenmaal daar aangekomen zit je in een bus met onbekenden, dus ik ben toen maar gelijk naast iemand gaan zitten om zo in ieder geval te voorkomen dat ik de rest van de reis alleen was. Achteraf ben ik heel blij dat ik gedaan heb, want in die 7 dagen zijn we toch wel echt vrienden geworden.
Deze hele tour was ongeveer alles wat ik wel en niet had verwacht en alleen maar op een positieve manier! Elke dag gingen we weer naar een nieuwe plek en onderweg stopte je om het halfuur zowat om telkens iets leuks of interessants te bekijken of gewoon om even eten te kopen en naar de wc te gaan.
Ik zat uiteindelijk met een andere tour samen en met een supergevarieerde groep van 20 man, waarvan ik de jongste was en de oudste 72.
Maar er waren genoeg mensen die dichterbij mijn leeftijd zaten en uiteindelijk maakte het verschil tussen iedereen het juist erg leuk en divers.
Tijdens het rijden vertelde onze gids, Greg, verhalen over de plekken die we gingen bezoeken, maar tussendoor werden ook altijd de droogste grappen verteld, dus behalve de Schotse geschiedenis, heb ik ook veel over de Schotse humor geleerd.
Zoals ik al zei, heb ik ontzettend veel gezien en gedaan tijdens deze tour, té veel om op te noemen, dus dat ga ik dan ook niet doen.
Om jullie toch een beetje een idee te geven, zal ik proberen het samen te vatten en om er een beeld bij te krijgen, kunnen jullie altijd mijn kaart bekijken.
De eerste dag begonnen we dus in Edinburgh en gingen we van daaruit naar Fort Augustus, aan Loch Ness.
Onderweg hebben we onder andere Culloden bezocht. De plek waar in 1745 the Battle of Culloden heeft plaatsgevonden, waarin de Schotten een hele grote nederlaag hebben geleden.
Diezelfde avond gingen we wat vrolijkere dingen doen en werd er in het hostel kennis gemaakt met andere groepen, waarvan een groep vanaf die dag erna met ons zou meereizen.
Gezellige avond, allemaal leuke mensen ontmoet, veel gekletst en gedronken en was zeker een goed begin van de tour.
De tweede dag moesten we vroeg opstaan omdat we gingen reizen naar Orkney, een eilandengroep in het verre noorden van Schotland.
We zijn daar twee dagen gebleven en heb erg genoten van het prachtige uitzicht daar en alle historische en culturele verhalen die daar bijhoren.
Orkney is een eilandengroep die de meeste archeolische vondsten bezit in één gebied in heel Europa.
Ik heb onder andere Skara Brae bezocht, een klein dorpje uit het neolithische tijdperk.
Super indrukwekkend om te zien en al helemaal als je bedenkt dat het 5000 jaar oud is!
Na Orkney bezocht te hebben gingen we weer terug richting Loch Ness en hebben we onderweg meerdere kastelen bezocht.
De dag erna hadden we een vrije dag bij Loch Ness en ik ben die dag met een supersnel rubberbootje het Loch op gegaan en heb toen Urqhart Castle van dichtbij bekeken en ook nog een superzeldzame adelaar gezien.
Die avond was er een pub quiz en ik heb veel gelachen, helaas tweede geworden, maar alsnog een leuke avond.
De dag erna gingen we richting Oban rijden en hebben we een rit gemaakt met de legendarische Jacobite Steam Train, aka The Hogwarts Express.
Behalve dat het landschap supermooi was, was het ook gewoon heel vet om in die bekende stoomtrein te zitten en dat het gewoon even voelt alsof je echt naar Hogwarts gaat.
Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt door het prachtige Glencoe en genoten van het mooie landschap.
Onze laatste avond verbleven we in Oban en om het goed af te sluiten, hebben we die avond meegedaan met Ceilidh, een traditionele Schotse dans.
We werden door een Schot met kilt en doedelzak voorop naar de plek voor de Ceilidh gebracht en alleen al de reacties van iedereen op straat waren geweldig en hilarisch om te zien.
Ik heb die avond gezellig met elke Ceilidh meegedanst of in ieder geval dat geprobeerd.
Ik moet zeggen, ik was "pleasantly surprised".
Het was ontzettend leuk om te doen en al helemaal met de live muziek en iedereen die met z'n partner maar probeert er het beste van te maken.
Het was ook ook niet normaal vermoeiend en na elke dans die vaak minstens 10 minuten duurde, kreeg je ongeveer 5 minuten om uit te rusten voor de volgende weer begon.
Toen de Ceilidh was afgelopen was er nog een disco en ik heb uiteindelijk een hele gezellige avond gehad.
De dag erna gingen we weer terug richting Edinburgh en was daarmee onze tour dan echt afgelopen.
Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad en superveel leuke mensen van allemaal verschillende nationaliteiten ontmoet.

Zeker een heel goed begin van mijn tussenjaar!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Geertje de Groot:
    Lieve Suus,
    Wat een geweldig leuk verslag... en nog leuker dat je het zo naar je zin hebt gehad op je reis met alle nieuwe vrienden die je hebt gemaakt en plekken en mensen die je hebt gezien en ontmoet. Het lijkt me een superbegin van een heel bijzonder jaar. Dankjewel! Ik verheug me nu al op het nieuwe verslag 😘
    Liefs, dikke kus,
    Mama
  2. Suze de Groot:
    Superlief, dankje mam! Zeker een goed begin! Liefs Xx
  3. Dad:
    23 september 2017
    Cool Suus. Prachtige omgeving, veel nieuwe vrienden en zelfs een white tail eagle - I'm coming! -- Pap
  4. Suze de Groot:
    Haha is goed, see you soon ;) Xx